Novella Del Fabbro

  Dal libro: "Vitos di Pais":

"PASCO IN CJARGNO"  
(Pasqua in Carnia)

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L'ulf benedet
 

"Tal IV secul lu concilio di Nicea al stabilivo che la zornado di Pasco e sars stado fissado  di an in an, cun calcoi a base  lunr, te domenio dopo lu plenilunio dal 22 di mar.
Chesto fiesto mobil e colo enfro San Benedet (21 di mar) e San Marc (25 di avril), ma al sares brut segno se a cols cun chesto  ultimo dato; segont Nostradamus la fin dal mont e vignar propri cuant ch' si verifico chest fat.
Pei Ebros Pasco e j uno fiesto che riguardo la liberazion de sclavitt in Egit; pal Cristiansim, invezo, e rapresento lu moment  p impuartant di dut lu ciclo liturgjic catolic, ch'al ero sintut cun particolar partecipazion de int.
Tal periodo de Coresimo, dal Carnevl e Setemano Santo, e scor uno continuitt di simbologjos e ritui.
In Cjargno lu prin d de Coresimo, zornado di mgri, si mangjavo sardelons rusts te ploto dal spolert, o lu bisjat (anguille in agrodolce) compagnt cun cartufulos lessos o polento.
J viners no si mancjavo mai cjar (encje se in chel via, vo pa l'an, a non giravo tropo distes su pes tavolos) ma s drs e radic di prt.
Lu Viners Sant a si sostentavisi cul bacal e la polento. Lu bacal al vignivo comprt sec, e batt ben e non ml sul oc cul cjf dal manarin, si metevo a dismul ta l'go friiodo; passts cinc ds, si davo un bol e, dopo valu nett e gjavados
las spinos, finalmenti si lu cuinavo cun vueli d'ulf, lemon, i e persembol; sbatt par uno dado tar uno pignato cu la cuviertorio, al vignivo fr alc e ce!
Par San Jusf, un via, zornado festivo, si dedicavo trio ds es "corant'oros"; ogni borc al vevo lu so orari stabilt pra la a pre in glisjo, dul che un  o p rapresentants par fameo  si metevo in adorazion devant il Santissim espont: la demenio de sero si finivo cun t'uno funzion religjoso soleno cjantado in latin. In Carinzio, tal paisut di Maria Luggau, es ven fatos oro di vuio las "corant'oros"; la int e sta s duto la not in adorazion dal Santissim, preant cun tanto devozion.


Pe Demenio Ulivo e iero la Messo grando e la pussission. Par vecju in mont, inveco dall'ulf, si benedivo ramauts di pe o di dano, ma p tart encje da nuo al stat puartat l'ulf; ju rama p biei e gaits i vignivo doprats par furn j altrs e portts in pussision dal plevan e dai cantors.
Non 'nd'ero cjaso ch'a no ves tegnt cont par dut l'n l'ulf, ch'a si brusjavo sul fc dal spolert in cas di trist timp o si dopravo par fumig las bestios malados; cacu ramaut si lu poiavo tal cjuot soro lu cadri di Sant'Antoni Abate protetor des bestios, e cuant che las vacjos es lavo in mont un "benedet" di ulf e cero al vignevo tact al sampogn.
Oro di vuio si uso meti un ramaut te batonero de pistagno de cjacheto, enfro la blancjario dal coredo, e tes cruos rogazionls par che la campagno e rindo ben e par slontan tampiesto e saladi. L'ulf benedet ei lu metevo encje sro las fuiaos di Pasco, e un ramaut tal secjl da l'ago santo al coventavo, e al covento oro di vuio, par bened lu muart cuant che la int e lavo " a trai la requie".
Las fueios da l'ulf ju nestri vecjus las butavo su la cinisjo cjaldo dal fogolr, e al'ero bono segno se chestos, brusjant, es criavo.
Cuant che j tacavo a fa su uno cjaso, ei vignevo metuts ulf e cjandelo benedeto tar un veret, che, pojat tes fondos, si credevo ch'al vares tegnut lontn malatios, stris e triscj vai.
L'ulf benedet restt in glisjo al ven brusjt, e la cinsjo e ven doprado l'an dopo dal priad i lu d "delle Ceneri": uno prso tal cernali cun t'un segno di cruos, par rigordnus che "polver i sin e polver i tornarn".
Un via, alc di ds prin di Pasco, j giovens di For di Sot i parecjavo "ju macs", ei lavo tal bosc a taj plantos di pe, las spelavo, e insom i peavo ramats di dano o di tac, cuss las parets de glisjo es ero furnidos da chescj altissims confolns verts.
Chesto usano si cjatado encje in Svizero e in Carinzio."
 
 

 

 
 

                                         L'ulf benedet
"Si lustravo. . "
"la liscivo" 
"las
crsjolos"

 


"Cun lunis de Setemano Santo es tacavo zornados plenos di lavor, sti par l in glisjo pes funzins religjsos che pal grant ce f de cjaso.
Si lustravo j rams de cusjno (cjaldrs da l'go,mastelos, cjalderins e cops), e si parecjavo "la medecolo", fato cun farino di sorc gialo e messedado cun sl fin, asjot e bon vueli di comedon. . .
Te liscivro si parecjavo la "liscivo": tar uno grando cjalderio es bulivo ago e cinsio, fato chesto cun legnos di pe par sblancj e sprofum duto la blancjario di cjaso.
Cu la cjalcino creo apeno gjavado fr dai gjavelis si sblancjavo la cusjno, la sto, lndet e las cjameros, e si disinfetavo encje lu cjot.
Te Setemano Santo si cambiavo la cjro es gjeraneos, si lebrentavo di novos, si tajavo la salvio par che si fos ringenerido, e si rompevo da prt ator-ator tei orts e tei cjamps, parecjant j plets a semen cu la luno iusto.
In chei ds si metevo a cov la glegjo, e di sigr dopo vincjeuno d i sars nasts ducji poleuts.
Las frutos es lavo in glisjo a fre j cjandilrs e ju vs in letn, e las femenos es lavavo e inamidavo las tavuaios dei altrs.
Par n canajo, lu moment p biel e iero la zornado de joibo Santo, cuant che las cjampanos al son "dal Gloria" es vignevo peados e cambiados cu las "crsjolos" (raganelle), che son stados j prins struments di riclm de glisjo primitivo; cun chestos la mulario e visavo la int par cuant che 'e vevo da l es funzions religjsos e pal miesd.
 Las crsjolos es ven fatos in len lizor, frassen o l, cui ingrnagjos ben dentelts; lu rumor al dipent de elasticitt des lenghetos in len e de fuaro metudo par girlos."


 


"Jobo Santo"    -   "Viners Sant"   -   "Pasco"

 

  "No fruts no vedevin l'oro ch' vigns scr la not de joibo Santo par imbor tal sagrt de glisjo encje j nestris foncs secs, certs vo pa l'estt tal bosc su pes taltos di pe; chescje ej son foncs parassiitaris, clamts pe lor formo bislungjo "lengos di vacjo"; nuo j sbusavin e j tacavin un fil di fier lunc par podaju tegni in man cencio sbravsci, e cuant ch'j ero imborts avondo j portavin a cjaso e i benedivin cul luor fum dutos las cjameros, e parfin lu cjuot.
Te joibo Santo e vignevo cambiado l'go dal font batesiml; cui ch'a lu screavo e al batiavo lu frut al ero oblet a ufr par Pasco al plevan un agnel o un giocol. L'ultim che al Fr al mantignt chesto usano, encje s'a nol batiavo, al stat Pacific da Davatri; fin che lui al vevo cjros in tal cjuot, lu d di Pasco lu priadi al mangjavo cjar.
Se par Nadl ogni glisjo e lu so presepio, in te Setemano Santo, un via, al ero lu "Sepolcri". Chest al vignivo parecjt
cun curo sot l'altr, dul che, tar un piul catafalco furnt di paraments viola (simbul di penitino), sro un telo di lin blanc, a si poiavo lu Crist, veglt par vecju parfin vo pe not.
Fintromai al Concilio di Trento la cumunion dal Viners Sant e vignevo fato cul pan e cul vin; chest al documentt tal regjstro dei Cjameraris di Glemono (XVI secul). La rapresentazion de Passion di Crist e j stado fato in Furlanio fn dai timps p antics.
Lu studiuos Valentino Osterman (1841-1904) tal so libri "La vita in Friuli" al scrif:
"Io ricordo benissimo di aver assistito in Osoppo verso il 1856 alla rappresentazione di Cristo. Il teatro era un vasto granaio, ma tanta fu l'affluenza degli spettatori che si dovettero fare diverse rappresentazioni al giorno, ricordo ancora quante donne si vedevano piangere dirottamente, quantunque l'azione non si svolgesse nel modo pi edificante"".
            Riprende la Del Fabbro:
"In Cjargno, fin ai agns '60, i m'impensi che pe pussission dal Viners Sant si usavo meti tei barcons des cjasos mantii ros cun sro lumins impiats; sot j volts o sui portons j vignevo invezo fats altaruts, cun plantos di gjeranios (l'unico planto ch'a si vevo d'invier) e cudris rafigurants l'Ultimo Ceno o la muart dal Signor.
Fin da fruto, cuant ch'i lavi su in mont, mi vevo impressionado vedo tes bergios j simboi de Passion; soro un pruc, tar uno cruos in pe j ero inclaudats j impresc'j doprts pe muart dal Signor: la carono di spinos, la lancio, la scjalo, la tanajo e j clauts, ducj di len e intajts a man dei pastors. Duc chest al vignivo fat par protegi anemai e cristians.
Sabedo Santo finalmenti las cjampanos dispeados es suno a fiesto il Gloria, anunant la Risurezion dal Signor; in chel moment si ingenoglavisi bussant la tiero, te sperano che dut a torns a rinverd.
Te buinoro di Pasco a tocjo mangj alc di benedect; in Sapado, inaloro, encje vuo tes osterios i presento salam e fuiao benedets in glisjo.
In Cjargno un via tar che ocasion si usavo mangj las pinos fatos cu la farino di sorc e j cjarsons, tant ch'al restt parfin lu det "Pasco di Cjarsons".
In Furlanio e j bielo l'usano di calur j s di gjalino, fasinju bul ta l'go cu la scusso de civolo rosso, ierbos e rosjos; cuss ei devento ch'i samo piturts a man!.
Cuant chii eri fruto j no vedevi l'oro che rivas la zornado di Pasco per scre alc di nf, poiant finalmenti tal armr cjalons e mjons grovios di lano di piuoro; im in tal iet i sintivi lu profum de fuiao fato cun cocolos e, cacao amar e o passo, uno speo di gubano che m mri aveve impart a fa a Klanfurt tei agns '30.
Las trio prios de glsjo di San Laurin sunados a scampant di fiesto, es mi fasevo salt fr de covo cjaldo par la a Messo, ch'e vignevo cjantado in latin dai vecjus cantors de glisjo; ce solenitt! La Messo e iero "in tiero", e i trio pradis ei vevo j pivai des grandos sgros, ricamats a man cun fil d'aur e d'arint; la glsjo e sprofumavo d'incens e di fiesto, e te me preiro inocent di fruto j speravi che lu Signor apeno risuscitt al ves portt tal gn paisut di mont tanto ps e serenitt!"


 

  Amelia  Artico

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"Poesia"
e "Ricette della Carnia"

 

In lunghi anni di appassionata ricerca e lavoro, "Melie" (Amelia) si interessata alla poesia, alle tradizioni della sua citt, Tolmezzo, e della Carnia. Ha raccolto su molte pubblicazioni, notizie, storie su personaggi e luoghi, aneddoti, ricette, immagini.
 


stavoli di Orias, Pesaris, dove, nel ' 500 si rifugiarono  gruppi di famiglie  per scampare alla peste

 

LA PUESTINE DAL DINCJAROI
(La postina della valle d'Incarojo)

Nel volumetto "Feminis di Cjargne", edito nel 1985, Melie ci disegna", con stile semplice e immediato, una serie di  figure femminili, delle quali ha raccolto notizie girando per i paesi della Carnia: 


 




Catin, nascude dal 1900, a scomenz a nf agns a fa la puestine.
Dopo la muart dal pri aveve di projodi pai fradis plui pzui: so mri aveve avonde ce f tai cjamps e tai prz. Pizule e minudne a portave la pueste t-une grande sporte di fue, dar di ji simpri il codac' dai sii fradis.
D'istt e d'invier, cul cjalt e cul frit, Catin a puartave tas cjasis bocje di rdi insieme as ltaris.


(la postina di Salino) 


 

 

MARIE PLOZNER
("Portatrice carnica decorata" - Timau, I guerra mondiale)


Nascude a Tamau il 17 novembar dal 1884, ancjm frute a ere restade vurfine dal pri Tubie menau, muart di sinistri a vre in Romanie.
Fate femine a lave spse a Bepo Mentil e a five cuatri fruz.
Il 15 di fevrr dal 1916 Marie, cun Rosalie Primus Belline di Cleulis, a lave su a casere Malpass cul gei cjamt di munizions. In chel ca si pojavin par f une polse e cjap flt,  un soldt nem in spite tal Koder Alm a mancul di tresinte metros di distanze, al trajve smirant a Plozner fernle sot l'ombui gjestri.
I alpins das trinceis dongje la cjaprin-s puartnle al pust di medicazion plui vizin tignnle s cun-t-un flt di cognac e caf. Pognete ta barele la puartrin a val.
L'amie la compagnave tignngj la man, cjarezngj il cernli strafont di sudr.
Cun insintence la muribonde a preave di puartle a cjase s: a sintve dongje la fin; a vuleve jodi lis ss creaturis e la s vecje mri. Inveze che a Tamau la puartrin a Paluze e vie pa gnot a finive di vivi tal ospedl militr (tas scuelis elementrs) veglade  dal barbe Furtunt. Il so om al ere a combti tal Cjars. I funeri a forn cui onrs militrs; dar da casse ps parinc' e dutis lis ss compagnis cul gei


Gruppo di portatrici carniche   


 

ANUTE
 
(ANNA)

Tai prins dal '800 in Gjargne al f un gran sec cal puart ancjm plui misrie a bide nt.
A viv a chei timps a Trave, une zvine pare e vurfine ca veve une cjre e vint fint dut il fen ce vvie di f? A decid di domand un fs al sir sensr di Davi; chest la content disngj che po al vors penst lui a trat il prsi.
Anute al crodeve ch'al vols jessi pajt cu lis vris fatis tai cjamps. Ma une d si fas vf, puzant di bec, il vacjr a scudi la frute: il vecjt al vuleve jessi pajt in nature.
Anute dopo vi spiett un lamp gj salt a brazecul, dismentent l'odr e la barbte, si lass l tal grum dal fup.
E al pass il timp, al fin il fs dal fen e Anute fasnsi coragjo a tuc di gnf ta puarte dal vacjr, grazese a dis: paron, viso ve di vi ancjm une bussde?