Maria Del Fabro Marchi:
(
Marie di Place)

 

I protagoniscj de Autonomie

MARIE DEL FABRO MARCHI, UNE MARI PE “PATRIE”

   (di Antoni Beline, diretōr di LA PATRIE DAL FRIŪL-WWW.FRIUL.NET)

Usance l’agnul Gabriel, ancje jo o volarčs svualā par un lamp tun paīs de Cjargne, a Soclźf, intune sō frazion, a Mediis, e lā tune cjase de plaēute, juste in face de glesie di sant Blās, li di une femine di non Marie, a l’anagrafe Del Fabro, vedue di Felix Marchi, ma che la int le cognņs cul non di Marie dal Fari o, plui just, di Marie di Place. O larčs a complimentāmi cun jź pai siei 90 agns ben puartāts tal spirt, tal cjāf e tal cūr, ancje se il cuarp al scomence a fā sintī il carūl dal timp.

O larčs a puartāi la benedizion dal Signōr, tal sens di dī ben di jź, de sō vite, di ce che e ą fat pal so om, une colone dal autonomisim furlan, e ancje par nō, tune sorte di maternitāt spirtuāl. I disarčs ancje jo: «Il Signōr ti ą a grāt». Pe tō bielece esteriōr, restade intate e forsit ancjemņ plui ingjentilide cu la maiestāt dai agns; pe tō bielece interiōr, che ti ą compagnade in dute la tō vite, pe tō sensibilitāt straordenarie, pe tō umiltāt gjenuine, pe cussience vive che tu ās savūt mantignī dal to jessi femine e femine cjargnele, de tō semplicitāt che ti ą permetūt di vivi in ambients plui grancj di te, framieē de mafie culturāl o economiche udinese, cence pierdi la tō dignitāt. Femine fuarte, libare, inteligjente, curiose di dut ma no peteēone, tacade a la veretāt e a la fede ma no sotane o preote, gjentīl cun ducj ma regjine.

Fevelā di Marie di Place al vūl dī tornā a vierzi il libri straordenari de sō vite dongje di un om straordenari e duncje dificil, Felix Marchi, anarchic a 18 karats, che si č imponude une fuarte dissipline par no dipendi di nissun e che al ą metūt dut il so timp, il so afiet, il so cjāf, il so fiāt a pro di un popul, di une culture e di une lenghe che no jere la sō, di estrazion veneto-udinese, ma che le veve scuvierte dal 1930 intun lūc insperāt, tune strade di Pechin.

Lui, che nol voleve berdeis di famee, leams di feminis, responsabilitāts di fruts, al ą peade e consacrade la sō vite a une sdrume di fīs di anime e al ą scombatūt cun passion, cun inteligjence, cun rabie par che a passassin de sotanance a la funzion di atōrs e protagoniscj. Un Friūl cressūt, un Friūl sfrancjāt des tantis peandis sociāls e psicologjichis, un Friūl a l’altece des sōs grandis cualitāts e in grāt di tratā a pār cun chei altris popui. Chest sium, cheste idee, cheste utopie si č concretizade te criure dal mźs di fevrār dal 1946, tun Friūl martoriāt par vie di une vuere stupide e cruente, cu la int cjamade dai fastidis plui banāi e tragjics dal pan e gaban. E lui, dutune cuntun altri grant, pre Bepo Marchet, al ą dāt vite a di chel “sfuej setemanāl indipendent” passāt a la storie come “Patrie dal Friūl”. Al costave 10 francs, la cjarte, ma al costave une vite. In chel part dolorōs ma esaltant, pal moment politic e economic, Marie e ą fat di co-mari. Se si cjale il fat che la redazion e la ministrazion a jerin in borc di Prampar 10, prime di passā tal borc de Pueste, vadģ vie Vittorio Venit 32, si capģs che Marie si č cjatade la cjase invadude di sfueis, libris, pacs, conts curints, e che e veve il so dafā a tignī une cjase dignitose cun doi inteletuāi scjaldinōs, cjapāts te lōr dialetiche e indiferents a dut ce che al sucedeve ator di lōr.

Cheste femine vignude des monts, cun grande culture e sintiment ma cence titui, si č cjatade a contat cu la creme dai inteletuāi e dai oms libars de sō ete, plens di titui e di ideis. E jź, che forsit e jere partide come lavorent, si č cjatade a fā la part di femine di cjase, par dāur ai ospits no dome une cjicare di cafč, ma ancje un fregul di calōr e di umantiāt. Si č cjatade, cence volź ma no cence merit, a mediā, a morestā, a umanizā chei ēurviei splendits che a riscjavin di jessi teorics, come ducj i inteletuāi cence fastidis di famee. No ai cjatade la sō firme tai articui de Patrie, ma siguramentri e ą incidūt fuart la sō esperience, il so ecuilibri, la sō cotidinianitāt. Parcč che, se si ą di fā une Patrie, si ą di fāle par int normāl, vadģ oms, feminis e fruts, e no par professōrs o avocats. Marie e ą puartade la sō feminilitāt tun ambient di maschilisim esasperāt. E ą puartāt la sō concretece fra oms che le cjatavin pronte e che no vevin mai vūt fastidis ni par comprāsi la bocjade ni par dāle dongje. In chźs gnots eternis di discussions, la sō stesse presince discrete ma reāl ju obleave a sbassā la vōs e a domā il convulē.

Ma l’apuart di Marie di Place pe Patrie nol č stāt dome di furnī cafčs e pagnuts o di peā pacs di gjornāi e spedīju ogni setemane (a son rivāts a 13 mil copiis!!!). Si č ancje impegnade in prime persone firmant il gjornāl come diretōr responsabil par un timp unevore lunc: 10 agns. O cjatģn la sō firme, in sostituzion di Lelo Cjanton, tal numar 5-6 dal 1953 e l’ultime le cjatģn tal numar di dicembar dal 1963, cuant che il gjornāl al ą finide la sō periodicitāt e al ą scugnūt rindisi a l’omologazion democristiane e a l’insensibilitāt de ēampe, che no volevin savźnt di autonomie tal sens vźr di Marchi, Marchet, Pasolini e di ducj i spirts plui preparāts e libars.

Finide la sō mission politiche e culturāl e cul om ch’al sint simpri di plui il pźs dai agns e des lotis imparis ch’al ą scugnūt frontā, Marie e torne te sō splendide tiere cjargnele e ancje Felix al fronte l’ultime part de sō vite lungje e tormentade. Agns di pās e di serenitāt, lontans dal batibui e dai berdeis de politiche, di visitis gradidis di amīs de prime ore. La stagjon de vendeme. Cuntune ponte di disilusion par no vź cjatāt te int chź brame di libertāt, chź voie di riscat, chź dignitāt che si varčs vūt dirit di spietāsi cumņ che lis robis a scomenēavin a lā benut e che la palanche no mancjave. Un gjenitōr al patģs simpri par un fi che nol marce pe strade drete, ancje se, in cussience, al ą cirūt di fā dut il pussibil. In cheste pās velade di malincunie al rive il taramot dal 1976, po la profugance tes barachis al inizi dal paīs, po la ricostruzion e la jentrade te cjase paterne. Marie, tant plui zovine dal so om, si č trasformade in mari e lui, che nol veve pōre nancje dal gjaul, si poie daprūf di jź come un frut. Come ch’al jere di spietāsal, ancje il vecjo rōl al cole, cjamāt di agns e di duliis.

Marie e reste sole, cu l’arcje dai siei ricuarts e cul so om che le cjale dal grant ritrat picjāt tal mūr. La frute e je deventade femine e la femine e je deventade viele, ma simpri restant frute. Cumņ e finģs 90 agns. Ce podģno fāi plui di ringraciāle cun dut il cūr, di venerāle come une mari, di onorāle cirint di vivi cun chź virtūt e fuarce e dignitāt che lōr a ąn insegnāt cul penāl e soredut cu la vite? La grande famee de Patrie i sta dongje cul afiet e la preiere. Che la sō vite, tai agns che i restin, e veti i colōrs inimitabii dai boscs cjargnei inte sierade. Che e sedi contente dal tant che e ą fat. Ch’e puedi vź la furtune, jź che no ą vude une famee materiāl, di jessi circondade di une sdrume di fīs che a cjaminin contents e motivāts viers la libertāt. Che Diu ti benedissi cu la rosade dal cīl e cu la bondance de tiere e che il to cūr al vedi pās.



 

(articul tirāt fūr de La Patrie dal Friūl-decembar 2003)  www.friul.net